دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های دانشجویی تحقیق و مقاله

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های دانشجویی تحقیق و مقاله

آخرین مطالب


عنوان کامل پایان نامه :  اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران تکه هایی از این پایان نامه : کارآفرین محرک اصلی توسعه است . به همین جهت کارآفرینی ، موضوع جدیدی است که شاید توانایی پاسخ گویی به قشر دانش آموخته ی ما را داشته باشد . پاسخ گویی به […]



\

کارآفرین محرک اصلی توسعه است . به همین جهت کارآفرینی ، موضوع جدیدی است که شاید توانایی پاسخ گویی به قشر دانش آموخته ی ما را داشته باشد . پاسخ گویی به سؤالی که دیری است ذهن بخشی از افراد جامعه ما را به خود مشغول کرده است ، یعنی علت عدم توسعه یافتگی . آنچه این سوال را در اذهان شدیدتر و ماندگارتر می کند ، این است که ما در سال های گذشته اختلاف سطح توسعه یافتگی را بین کشورهای آسیایی ، اروپایی و آمریکایی بررسی می کردیم ولی امروزه این تفاوت بین کشور ما با سایر کشورهای آسیایی نظیر اندونزی ، مالزی و سنگاپور بسیار سوال برانگیز شده است . کشورهایی که تا دهه ی اخیر جزء کشورهای جهان سوم به شمار می آمدند ، چنان خود را در جریان تغییر و پیشرفت قرار داده اند که ما امروز توان رقابت با آن ها در خود احساس نمی کنیم . این واقعیتی تلخ است که ما هنوز هم خود را به جهش های کوچک صنعتی و اقتصادی دلخوش کرده ایم ، غافل از این که برای دستیابی به آمال و آرزوهای ملی ، قبل از هر چیزی باید فرهنگ کار و اشتغال را معنا کنیم . فرهنگی که در آن تمام ارزش های اقتصادی وکاری نظیر تلاش صداقت ، کیفیت گرایی ، مشتری مداری و …. تعریف شده باشد (احمدپور,1383).

نبود کارایی و اثربخشی مدیریت اشتغال زایی در جامعه، لزوم استفاده از ابزارهای نوین مدیریتی برای ارتقای شاخصهای یاد شده را ضروری می کند. لذا طراحی راهبردی که بتواند حرکت نظامهای اجتماعی و اقتصادی کشور را به سمت اشتغال بیشتر نظام مند کند و برای هدفی که از فلسفه یاد شده حاصل می شود صورت می گیرد. این هدف عبارتست از : « استفاده از ابزارهای نوین مدیریتی برای دستیابی به مدیریت کارا و اثر بخش و حلقه گم شده اشتغال در اقتصاد کشور است .» (هاشمی ,1380).

کارآفر ینی و IT:

به عنوان یکی ازگزینه های توسعه مطرح است و امروزه فناوریهای اطلاعات زیرساخت توسعه ملی است. چرا ؟ چون  امر عدالت  اجتماعی منوط  به داشتن یک جامعه  مبتنی  بر اطلاعات است به تعبیرکلانتر،امروزه مدیریت مبتنی بردانایی[1]  حرف اول را می زند و اساس قضیه است. یعنی هر چقدر مردم به اطلاعات آگاه تر، و مشرف تر باشند در تصمیم گیریهای ملی و فردی میتوانندحضوری آگاهترداشته باشندوامروزجامعه براین پایه استواراست.ازفناوری اطلاعات یا به تعبیرکاملتر[2]ICT   که از آن به عنوان توانمند ساز (Enabler) یاد می کنند. زیرا امروزه برای تحولات و توسعه اقتصادی، اجتماعی دو نوع نگاه IT یا ICT در دنیا وجود دارد. درنگاه نخست که IT یا ICT را به عنوان یک بخش[3]،  در نظر می گیرند که کارش درباره صنعت یا کشاورزی و تولید نا خالص ملی چه سهمی داشته باشد، که بتواند تولیدات IT را به جامعه عرضه کند. مانند موبایل، انواع و اقسام وسایل الکترونیکی وغیره که  امروزه این نگاه دیگر منسوخ  شده است.  در نگاه دوم از IT  و ICT  به  عنوان توانمند ساز توسعه  اجتماعی  یاد می کنند.  یعنی آن  فناوری که زیر  ساخت  جوامع[4]  دولت الکترونیک، دانشگاه الکترونیک، مدرسه الکترونیک وهمه اینها مبتنی بر ICT است. این ارتباط بسیار وسیع را دانش توسعه امروز معرفی می کنند تا اینکه شما ICT را به عنوان یک فناوری در کنار بقیه فناوریها تلقی نکنید. این فناوری عامل اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی است چون اطلاعات دراختیار همگان قرار می گیرد. اینترنت یک شبکه واسط برای برخی از فعالیتهای اجتماعی تلقی نمی شود. امروزه اغلب کشورها هدف ICT خودشان را در توسعه اجتماعی تدوین کرد و یا درحال ایجاد آن هستند و هراندازه ما از این فضا عقب تر باشیم امکان فناوری بتواند نهادینه شود کمتر است. بنابراین، عامل سوم که دسترسی به منابع واطلاعات برای کارآفرینان هست یکی از مؤلفه های بسیار اساسی توسعه اجتماعی و ایجاد فضا برای کارآفرین و کارآفرینان است. و بحث چهارم و وجود خود کارآفرینان و نیروی انسانی است. کارآفرینان صبورند، خلاقند، سخت کوشند، امیدوارند، سنت شکنند، ساختارشکن هستند، فرصت جو و مشارکت جو هستند، کارآفرینان نیروهای خلق الساعه نیستند، این نظام اجتماعی است که در حوزه تعلیم، تربیت، آموزش و درگروههای اجتماعی چنین نیروهایی را با قواعد تشویقی وشیوه های آموزش، مستعد و تربیت کرده و به جامعه تحویل می دهد. بنابراین بحث چهارم اصولاَ نیروی انسانی کارآفرینی یا کارآفرینان هستند. امروزه دیگر به یک قشر خاصی به عنوان کارآفرین توجه نمی کنند همه باید به نوعی در جامعه کارآفرین باشند. اگر درمحدوده عمل خودشان به لایه های کلان تر ملی دست پیدا کنند طبیعی است که پیشتازترند، هرکس در عرصه خاص خود می تواند از این ویژگی بهره مند شود، به شرط اینکه اساس برنامه ریزیهای آموزشی و تعلیم و تربیت ملی براین پایه استوار باشد که نیروی انسانی کارآفرین تحویل بدهد و این ویژگیهای بیست و چندگانه را داشته باشد.قطعاَ باید بخشی از تحلیلها و کنکاشهای ما به موقعیت جامعه ناظر باشد. بیشتر پژوهشهایی که برای توسعه کارآفرینی صورت می گیرد ناظر به جوامع توسعه یافته صنعتی است. آنها از این مسیر گذر کرده اند، زیرساختهای خود را به صورت عقلانی برپا کرده اند و تنها افزایش سرعت کارآفرینی و گسترش نیروهای کارآفرین را مد نظر دارند و بنابراین برای امر سازوکارها و ابزارهای مختلف را پیشنهاد می کنند. این پژوهشها برای جوامعی است که از این مسیر گذر کرده اند و به آن درجه ای از توسعه یافتگی رسیده اند (صنایی, تدوین: هاشمی , 1380).

البته این بدان معنی نیست که در جوامع در حال توسعه و توسعه نیافته کارآفرین و کارآفرینی جایی ندارد. بلکه بازدهی، اثربخشی و ثمربخشی موضوع، اگر به آن ساختهای اساسی توجه نشود، محدود می گردد و جلوه آن به گونه ای است که اگرقرار باشد چنین رویدادی رخ دهد باید از مسیر توسعه یافتگی باید عبور کند. این زیر ساختها باید برقرار شده باشد تا بتوا نیم کارآفرینان بیشتری داشته باشیم و توسعه ملی را با تجهیز و پشتیبانی نیروهای کارآفرین سامان بدهیم. بنابراین اغلب در کشورهای در حال توسعه بدون توجه به پیش نیازهای اصلی ( چهار مؤلفه مورد اشاره ) که دستیا بی به آنها نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است، ممکن است به سازوکارهایی دست بزنند که جواب لازم را ندهد و ایجاد یأس و نا امیدی کند. بنا براین باید در رویکرد بحث کارآفرینی این دو موضوع مد نظر قرار گیرد و هردو عرصه را شامل بشود   (صنایی, تدوین: هاشمی , 1380).

کار آفرینی و نظام ارزشی : در جامعه  شناسی  و روا نشناسی اجتماعی از مجمو عه  مفا هیمی ما نند  نگرشها[5] ، باورها[6] ونظام ارزشی[7] به عنوان ریشة واکنشهای افراد و جوامع استفاده میشود. به عبارت دیگر هر گونه رفتار فردی و اجتماعی به نوعی به مجموعه ای از مفاهیم یاد شده مرتبط می شود. در اینجا نظام ارزشی به عنوان نتیجه مجموعه ای از نگرشها و باورهای جامعه تلقی شده است. این نظام ارزشی برای هر جامعه و زیر سیستمهای آن وجود دارد. نظام ارزشی هر زیر سیستم با زیر سیستم دیگر متفاوت است، نظام ارزشی کل جامعه باید بتواند با حفظ یکپارچگی جامعه، شرایط رشد و توسعه زیر سیستم را نیز فرا هم کند (هاشمی , 1380).

در بخش پیشین ، نظام ارزشی متناسب با کارآفرینی فناورانه به صورت فشرده ارائه شد، همچنین بیان شد که ریشة رفتارهای اجتماعی، نظام ارزشی افراد و جامعه است و به عبارت دیگر، رفتارهای اجتماعی ما نشان از نظام آموزشی ما دارد. کارآفرینی و فناوری در کشور ما در سطح پایینی قرار دارد. کارآفرینان محدودی در حال فعالیت می باشند که معمولاَ پس از طی مراحلی از پیشرفت ، به نوعی خود و یا سرمایه آنها راهی خارج میشود. بسیاری از فرصتهای تجاری در داخل و خارج به راحتی ازدست می رود و………..

درباره فناوری تنها ذکر این نکته کافی است که طی سالهای اخیر ( مثلاَ دویست سال) کالا جدید، مهمی در داخل کشور از طریق نوآوری به تولید نرسیده است و این درحالی است که هر روز در دنیا دهها کالای جدید عرضه می شود. این رفتار اجتماعی نشان می دهد در نظام ارزشی جامعه ما، ارزشهای کارآفرینی و فناوری ضعیف است. برای بررسی برخی کمبودها درنظام ارزشی جامعه ما بررسی کالاهای فرهنگی می تواند مفید باشد. در یک نگاه کلی در مجموعه کالاهای فرهنگی مانند رمانها، شعرها، فیلمها، روزنامه ها، کتابها و …….  (صنوبر , تدوین: هاشمی, 1380).

کارآفرینی و مالکیت معنوی : به گونه ای کلی داراییها به دو دسته داراییهای آشکار و پنهان تقسیم میشود. داراییهای معنوی یک نوع دارایی، پنهان بوده و نمونه هایی همچون اختراع ، علایم تجاری ، طرحهای صنعتی، آثار نوشته ، سمعی ، بصری، تجسمی و فنی را دربر میگیرد. حقوق مربوط به اختراعات ، علایم و طرحهای صنعتی را در زیرمجموعه مالکیت صنعتی وحقوق مربوط به آثار ادبی و هنری را در زیر مجموعه  مالکیت ادبی طبقه  بندی  می کنند و  هر دو گروه را مالکیت  معنوی[8]  می گویند.  به گونه ای که اشاره شد  مالکیت صنعتی[9]   نوعی از مالکیت معنوی است که به خلاقیتهای فکری بشر در زمینه صنعت مربوط میشود، در حالیکه گاه به غلط در رابطه با مالکیت اموال منقول به کار رفته و درتولیدات صنعتی را شامل میشود، علایم تجاری و خدماتی، نامهای تجاری، مشخصات منابع جغرافیایی و پشتیبانی در مقابل رقابت ناسالم را نیز دربر میگیرد. مالکیت ادبی و هنری[10] دومین شاخه عمده مالکیت معنوی است وحقوق پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری را دربرمیگیرد. نحوه پشتیبانی از حقوق پدیدآورندگان کتاب، داستان، شعر، آواز، نقشه، نقاشی، کارهای معماری و آثار سمعی و بصری در زیرمجموعه مالکیت ادبی و هنری طبقه بندی میشود و دراین اواخر نمونه هایی همچون پشتیبانی از امواج ماهواره ای حامل برنامه ها و نرم افزارهای رایانه ای نیز به موضوعات آن اضافه شده است  (صنایی, تدوین: هاشمی, 1380).

همانند سایر جنبه های زندگی بشر، سرعت و تنوع تغییرات در عرصه فناوری نیز در حال افزایش است. افزایش سرعت و تنوع تغییرات در فناوری هر جامعه ای را با چالشهای جدی مواجه کرده است. این موضوع به ویژه در کشورهایی که دارای زیرساختهای لازم نبوده و از کشورهای پیشرفته عقب مانده اند، بسیار دشوار است. بنابراین فرایند توسعه فناوری و روزآمد کردن فناوری نقشی محوری در فرایند توسعه جوامع دارد و ضروری است که برای آن اقدامات مناسب صورت می گیرد.

کارآفرینی و عرصه های ظهور : کارآفرینی در چه عرصه هایی صورت می گیرد؟ به نظر میرشد بیشتر عرصه های فکری و ادبیات توسعه به آن پرداخته اند، اما در کشورهایی که مبانی ارزشی آنها، عرصه های دیگری را هم، به گونه ای یکسان و دربرخی نمونه ها بیش از حوزه اقتصاد مد نظر دارند، بحث کارآفرینی هم جدی تراست. یعنی عرصه های حضور کارآفرینان هم در عرصه اقتصادی، هم در عرصة اجتماعی، هم در عرصه فرهنگی و هم در عرصه سیاسی است. درابعاد مختلف فقط توانمندی آمیختن گزینه های تولید، مد نظر کارآفرینان نیست. این موضوع در حوزه فرهنگی هم می تواند معنی بدهد. بنابراین در برنامه ریزیهای ملی عرصه متفاوت، برای بحث کارآفرینی باید مد نظر باشد: نخست عرصه های راهبردی و دیگری عرصه های کاربردی است (صنوبر, تدوین: هاشمی, 1380).

کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که در صدد شناسایی و رفع نیازهای جامعه اند و در این راه از اعتبار اجتماعی خود مایه می گذارند و برای رسیدن به هدف و ماموریت خود دست به ایثار و از خود گذشتگی می زنند. همچنانکه کارآفرینان سیاسی درصدد شناسایی نیازها و خلاء های سیاسی جامعه هستند و می کوشند تا موانع سیاسی موجود را جهت رشد و توسعه جامعه و استقرار عدالت و دموکراسی شناسایی و از سر راه بردارند, البته از طریقی نو و کارآفرینانه و بالاخره کارآفرینان فرهنگی افرادی هستند که ارزشهای فرهنگی را در جامعه خلق , کشفو یا احیاء می نمایند. در هر صورت از کارآفرینان اجتماعی , سیاسی و فر هنگی, همچون کارآفرینان اقتصادی دائما در جستجوی نیازها و فرصت ها هستند تا از طریق خلاقیت , ریسک پذیری و رهبری ارزشی را در جامعه ایجاد و خلاء یا نقص را رفع و اصلاح نماید (اینترنت , فصلنامه خلاقیت, 1386).

[1] – Knowledge Management

[2] – Information Communication Technology

[3] – Sector

[4] – E-Society.E-Government.E-Ecommerce

1-Attitudes

2-Belifs

3-System value

[8] – Property Intellectual

[9] – Industrial Property

[10] – Library & Artistic Works Property

فرضیه های پژوهش :

فرضیه های فرعی:

  • posteu posteu

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی